המחשב לא משחק בקוביות

תחשבו על מספר טלפון אקראי לחלוטין. שבע ספרות ברצף – בצורה כזו שכל ספרה אינה תלויה בספרה הקודמת בשום צורה והיא שרירותית לחלוטין. לא נמצא אדם המסוגל לעשות זאת. אבל אל לנו לקחת את זה באופן אישי. גם מחשב אינו מסוגל לעשות משימה זו.

מחשבים בנויים על לוגיקה ולא על הסתברות. אין הם אמורים להצליח לבצע משימות אקראיות. תרבות המחשבים בנויה על דטרמניסטיות. אך מדעני מחשב זקוקים פעמים רבות לתוצאות אקראיות. במשך השנים פותחו שיטות שונות למצוא מעקפים לבעיה זו. אמנם שיטות אלו אינן מייצרות מספר אקראי אך הן מאפשרות לשימוש באקראיות בצורה יצירתית. אלגוריתם חדש בשם ״מגלגל קוביות בטעינה מהירה״, או פ.ל.ד.ר., הוצג לאחרונה בכנס על סטטיסטיקה ובינה מלאכותית.

Make Your Own Dice Roller For Around $3- TUTORIAL - Spikey Bits

פ.ל.ד.ר. מסוגל לדמות זריקה של קוביות שרירותית בעזרת תכנה דטרמניסטית. הכנסה של חוסר ודאות כזו תאפשר לתכנה לבצע סימולציות המסוגלות בצורה טובה יותר להתקות אחר תופעות כמו חיזוי מזג אוויר או התנהגותם של שווקים כלכליים.

יצירת מספרים באקראיות אינה פשוטה. בכל רצף מספרים לכל ספרה יש את אותו הסיכוי להופיע. ניתן למצוא מייצרי מספר אקראי בחיפוש מהיר ברשת, אך מדובר במנועים פסאודו-רנדומלים, שלרוב במשימות מספיקות. אך מי שמכיר את האלגוריתם, מסוגל לכאורה לחזות את התוצאה.

Lottery winning 101: First get a lawyer and a tax expert

לפני שנולדו המחשבים מספרים אקראיים יוצרו עם קוביות. כמו כן נוצרו מכשירים שונים אך כולם היו מכניים. גם היום מספרים אקראיים מגיעים מהתבוננות בעולם האמיתי – משיכת נתונים אקראיים מקרינה קוסמית או התנהגות לא צפויה של מערכות קוונטיות. ישנן תופאות בטבע שניתן להעזר בהן. בשמונים השנה האחרונות מתמודדים חוקרים עם משימה זו בתכנה בלבד.

בשנת 1976 מדעני המחשב הידועים דונלד קנות׳ ואנדרו יאו הצליח לעשות בדיוק זאת. אך המשימה דרשה כמות זיכרון אדירה ולכן לא שמישה בעולם האמיתי. פ.ל.ד.ר. הצליח לפתור בעיה זו. הוא מציע מהפכה משמעותית בחיזוי מזג אוויר, צפי גידולים חקלאיים, צפי שווקים כלכליים, ואפילו זיהוי של ניסויים אטומיים תת-קרקעיים של מדינות שונות. מספרים אקראיים אלו הם גם עמוד התווך של כל מנגנוני ההצפנה שמגינים על כל המידע הזורם ברשת.

וייתכן, אומר מאנסינגקה שפיתח אלגוריתם זה, נצליח לממש אותו גם במעבד המחשב עצמו. מימוש בחומרה כזה יאפשר קפיצה דרמטית של המחשבים מהעולם הדטרמניסטי בו הם נמצאים כיום.

לקריאה נוספת

6 מחשבות על “המחשב לא משחק בקוביות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s