יו-טיוב זו מכונת פרופגנדה?

בשנים האחרונות עולה יותר ויותר ביקורת על רשת שיתוף הוידאו של גוגל – האלגוריתם שלה מקצין את דעותם של האנשים. המאמר הראשון בנושא, שפורסם לפני מספר שנים בניו-יורק טיימס, טוען בערך כך: יו-טיוב מעוניינת להשאיר את הצופים מרותקים למסך, ולכן דוחפת להם בהדרגה תוכן יותר ויותר קיצוני לאורך זמן. לרוב זה אינו דבר מזיק בהכרח, אך ביחס לתכנים פוליטיים אנשים נכנסים לחור שחור פוליטי המלא בתאוריות קונספירציה ופרופגנדה ימנית רדיקלית.

כתגובה, הודיעה יו-טיוב בחורף שעבר כי היא שינתה את האלגוריתם המרכזי שלה בכדי להפחית המלצות על תוכן ״גבולי״, אך הודעה זו יצאה באופן מאוד מעורפל וללא פרטים. חוסר השקיפות של יט-טיוב לא מאפשר ללמוד נושא זה בצורה יסודית. מחקר שטוען שהתוכן אכן השתנה, קיבל ביקורות קשות על כך שהמחקר עצמו סובל ממידע חלקי ומוטעה.

Image result for youtube logo monster

במאמר חדש של בקה לואיס, היא טוענת שהבעיה אינה יכולה להתמקד באלגוריתם של יו-טיוב אלא ביו-טיוב עצמה. אין צורך להבין את פרטי האלגוריתם כדי להווכח שהרשת החברתית הזו מקדמת פרופגנדה ימנית קיצונית. למעשה, טוענת בקה, ניתן להסיר את האלגוריתם לחלוטין ויו-טיוב עדיין תהיה רשת הפצת תוכן פרופגנדה ימני רדיקלי הגדול והמשמעותי ביותר בעולם.

המנגנון בו תוכן זה מופץ הוא מורכב, ומוטמה ביסודות המבנה העסקי של החברה. התמקדות באלגוריתם מסיח את הדיבור משני הצירים המרכזיים הנוספים – הקהילה, ותרבות הסלבריטי. יו-טיוב אפשרה לכל אדם לשדר וידאו מחדר השינה שלו, וליצור קשר אינטימי עם הקהל. בנוסף היא מבטיחה אפשרות להצלחה כלכלית אדירה, ראו ג׳סטין ביבר כדוגמא. בפועל איסלמופובים, שוביניסטים, ומקדמי פרופגנדה קיצונית מספרים סיפורים אישיים ןאינטימיים לקהל, כאילו הם חבריהם הכי טובים. זה מייצר קשר חד-צדדי, בו האוהדים בטוחים שהם החברים הטובים ביותר של המשדר.

בצורה הקהילתית שהתוכן גולש ביו-טיוב מאחד לשני, על ידי שיתוף או רשימת הסרטונים המופיעה בצד, תכנים סקסיסטים, זנופובים וגזענים זולגים במהירות גם למדיה המרכזית. זה הכרחי להבין את הבעיה בכללותה, ולא לדבר עליה כשוליים של המדיה החברתית – אם ברצוננו להתמודד איתה בצורה רצינית, אומרת בקה.

לקריאה נוספת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s